Свободните професии стават все по-популярен метод за работа в днешно време. Много хора работят на позиции, които нямат фиксирано месечно възнаграждение – консултанти, фрийлансъри, медицински специалисти, технически и други висококвалифицирани кадри. За работещите без твърд месечен доход често е по-трудно да планират своите приходи и разходи, защото обемът на работата им е непостоянен. В един период има много работа, в следващия – няма. Как да планираме бюджета така, че да има достатъчно пари по всяко време на годината, без да се лишаваме от нищо? Вижте как да спестите и разпределите средствата си, за да може хем да се радвате на работата си, хем да имате добри месечни разполагаеми суми.
Немалко хора работят за себе си и това им позволява да планират своето работно време. В последно време една от най-модерните такива професии в страната е фрийлансър. Подобно на предприемачите, и при работата на свободна практика фиксирани месечни доходи няма. Но пък за сметка на това има постоянни разходи. Професиите, при които работещите нямат постоянен доход, са много приятни за работа. Но пък трудни за планиране откъм приходи. Както в повечето сфери на дейност, и при работата без постоянен доход всичко зависи от сезона. При някои най-печелившите месеци са зимните, при други – летните.
Работата на договори, различни от трудовия, не винаги гарантира постоянен и стабилен приход, което е основен риск, особено ако в семейството има деца. Когато се работи подобен вид работа, е необходимо дългосрочно планиране на заетостта. Ако например работите на хонорар или по различни проекти, не спирайте да търсите нови клиенти. В един момент всеки проект приключва или обемът на работа намалява. Ако в момента имате много неща за вършене, то в следващия може да нямате. За да може да си отговаряте на въпроса „Как да планираме бюджета си?“, предлагайте услугите си непрекъснато и не спирайте да търсите нови клиенти. Намирайки ги, ще си осигурявате „свежо“ финансиране за бюджета. Не пренебрегвайте малките поръчки. Вашето добро представяне във всяка една работа, особено ако работите без твърда заплата, се отразява върху по-нататъшната ви репутация като специалист.
Работата с непостоянни доходи е трудна за вкарване в определени стандарти. Отговаряйки на това как да планираме бюджета си ни дава основата за това как можем да харчим, така че помислете върху следното:
Едва след като имате ясна представа какви доходи може да очаквате, може да прецените до каква степен те ще ви стигнат и ще бъдат разпределени като разходи. Направете си сметка какви са били средните ви доходи за, например, последната една година или шест месеца. Направете си справка от интернет банкирането или от тефтера, в който си описвате плащанията от клиенти. Вижте в какъв диапазон се движат доходите ви и сметнете колко са средно на месец.
Без значение дали получавате постоянен доход или имате нерегулярни постъпления, планирането на разходите си остава в основата на всеки бюджет. Остава си в основата на отговарянето на чуденето как да планираме бюджета си. Когато проверявате с какво разполагате и каква сума ви е необходима, за да покриете месечните си разходи, спрете се на следното:
Когато човек няма постоянен доход и не може да разчита на твърда заплата на 5-то число на месеца, например, трябва да се замисли и за пестене на пари. Винаги е хубаво, когато се натрупа по-приятна сума в банковата сметка след приключването на повече проекти. Но пък ако няма подсигурена работа за след това, парите бързо свършват. Така че определете си бюджет, който да не надвишавате. Много често хората се изкушават да купят нещо импулсивно. Ако нямате постоянни доходи, избягвайте разходите по магазините, особено ако често ви се случва да купувате, без да мислите.
Направете си бюджет за спешни случаи. Звучи като още едно перо, в което да отиват и без това нерегулярните ви приходи, но все пак дръжте в портмонето си или у дома известна малка сума пари. Отделяйте по 5 или 10 лв. при всяка сума, която получите и ги оставяйте настрана „за всеки случай“. Когато не ви платят навреме или имате непредвидени разходи, тези пари ще се включат в бюджета и ще ви помогнат да преодолеете кризисния момент.
Направете си спестовна сметка в банката, с която работите. Може да имате възможност освен за отделна сметка, да си добавите различна спестовна компонента към настоящата такава. При всяко постъпление пращайте в спестовната сметка малка сума. Не е задължително парите да са много, но все пак заделяйте по нещо в нея. Подобно на детска касичка това ще ви служи като още един начин да имате пари „за всеки случай“, които да ползвате при нужда. Вижте какви пари може да спестите или си изберете цел и събирайте за нея – почивка, нов автомобил, техника за дома, подарък за децата – неспешна, но пък мотивираща задача.
Когато вече сте направили калкулация какво печелите и какво ви остава, давайте си заплата сами на себе си. Например по 10 лв. на ден. Давайте си ги всеки месец и си ги харчете, както искате. НО! Не надвишавайте определената „заплата“. Калкулирайте си в нея основните разходи, оставете си малко за храна и джобни и пестете всичко извън сумата. Ако, например, в даден ден не работите – нямате надница, ако пък работите повече и например завършите няколко проекта, не си давайте повече от вече уговореното.
За да може по-лесно да се отговаря на въпроса как да планираме бюджета си, всеки месец правете справка на своята банкова сметка. Ако имате повече от една, преглеждайте тази, в която има постъпления или накратко – тази, по която ви плащат клиентите. Следете внимателно разходите и приходите в нея и не се отпускайте да пазарувате онлайн, ако имате повече средства. Когато работите на свободна практика и сами плащате данъците и осигуровките си, непременно проверявайте дължимата сума и винаги я имайте в сметката си. Теглете пари, едва след като сте направили необходимите данъци и осигурителни вноски.